This blog is published chronologically. Go straight to the most recent post.

Strandliv i Cairns og dykking paa Great Barrier Reef!!

View Australia on Anittus's travel map.

Siste dag i Brisbane ble nok en dag med pampering hos Gina og Jay i Brisbane. Jeg hadde en dag alene i huset mens de var paa jobb; jeg fikk vaske klaer, dusje, se paa TV mens jeg spiste frokost, svoemme, gaa meg en tur ( jeg klarte aa gaa meg vill enda jeg gikk paa en rimelig grei sykkelsti som skulle gaa i en sirkel. Jeg endte imidlertid paa en sti som jeg ikke helt skjoente at kunne vaere fortsettelsen paa den fine, oppmerkede stien... Men jeg tenkte at den kanskje ble til en fin sti igjen... (?) Men etter hvert endte jeg paa en hovedvei og naa jeg snudde meg for aa se paa et skilt jeg nettopp hadde passert saa stod det: "Private property. KEEP OFF!" Ups... Da turte jeg ikke back-tracke heller, som hadde vaert planen min hele tiden hvis jeg tilfeldigvis skulle gaa meg helt bort.. Men naa hadde jeg altsaa gjort det og turte ikke gaa tilbake..! :) Etter ganske saa mye trasking saa maatte jeg rett og slett bare spoerre om veien. det var godt jeg hadde pugga gatenavnet, ellers hadde jeg jo vaert litt lost :)

Nok om det! Saa tok jeg altsaa flyet til Cairns. Jeg ble kjoert til flyplassen av Gina fordi hun jobber like ved, saa nok en gang var jeg veldig heldig.

Det var litt rart aa vaere alene (etter 4 uker med noen jeg kjente) og dra et nytt sted hvor jeg visste at jeg ikke kjente noen.. Men det er jo egentlig en vanesak aa vaere alene og jeg trives jo godt i mitt eget selskap :) saa jeg hadde ikke noen bekymringer saann sett.

Hostellet hadde jeg booket ut fra at jeg hadde hoert noen snakke om det i Brisbane. "Caravella 149". Det stod jo ikke engang nevnt i bibelen! (les: lonely planet :)) Men det viste seg at det var et helt ok hostell. Som de andre egentlig. Men dette hadde noen bunkbeds som gjoer at jeg synes litt synd paa de som ligger i underkoeya.. Best aa ikke ha klaustrofobi iallefall.. ca en halvmeter til overkoya..

Foerste dagen, ja la meg se, det var paa tirsdag. Da kom jeg frem litt paa ettermiddagen. Saa jeg fant meg til rette paa hostellet, og la ut paa den vanlige rekognoseringen med kartet i haanda. Her har de ikke noen strand i umiddelbar tilknytning til byen saa det er bygget en "lagoon" i stedet. Et helt greit alternativ. Jeg trasket litt i hovedgaten, men det var begynt aa bli moerkt allerede saa jeg foelte ikke at jeg fikk noe inntrykk av byen. Jeg var jo paa utkikk etter jobb i Cairns opprinnelig, saa jeg var jo innom et hostell jeg hoerte fra mitt hostell at de hadde en stilling ledig. Men de var ute etter en "vaske/hushjelp" i to maaneder, og som bare jobbet 4 timer tre dager i uka. Loenna var $10 pr time (50kr foer skatt), men saa fikk man jo free accomodation (bo gratis paa et privatrom - som faktisk var ganske fint). Men jeg var ikke ute etter to maaneder her i Cairns, det er litt vel lenge paa et sted, hvertfall naar jeg helst vil komme meg ned til Brisbane til nyttaar, og faa med meg det som er aa se paa veien dit. Ellers hadde jeg oyenene aapne ift "staff wanted"-skilt i vinduer osv. Jeg spurte ogsaa et annet sted (en kebab-lignende sjappe med kaffeservering mv). Hun var ogsaa ute etter noen i 2 maaneder, men tok nr mitt i tilfelle.. Jeg spurte ogsaa i en butikk (med utrolig kule surfeklaer - jeg tenkte det kanskje var noen muligheter for personalrabatt, hehe), men de var ut etter noen i 6 maaneder (forstaaelig nok). Uansett "avslag" foelte med en gang at jeg var blitt litt toeffere mht aa bare gaa og spoerre - som er veien til aa faa jobb her.. :)

Hostellet jeg bor paa har en "samarbeidavtale" med et utested ("The Woolshed") og vi faar derfor et gratis maaltid hver dag vi bor paa hostellet. Jeg gikk derfor dit og fikk servert Spagetti Bolognese.. Det var imidlertid en rimelig miniporsjon, saa jeg snek i meg noe broed som jeg hadde kjoept paa butikken tidligere. Det hele var vel egentlig en kjapp affaere siden jeg satt der alene og mollet! :)

I gaar, onsdag, hadde jeg bestemt meg for aa proeve en av strendene som er nord for Cairns. Saa jeg dro tidlig og det tok 20 minutter med lokalbuss. Stranda var veeeeldig fin (bilder kommer senere). Det var faktisk noen som hadde DEN kongeeeiendommen rett nede ved stranda. Det var hoeye gjerder rundt selvfoelgelig saa man kunne ikke se inn paa den, men man kunne se nok til at jeg ble misunnelig hvertfall. Jeg laa paa stranda, badet og koste meg hele dagen. Jeg ringte ogsaa til harvest hotline (det hoeres ut som noe helt annet, men det er der du faar oppdatert info om location og behov for fruktplukking) og da ble jeg satt over til en gaard et sted noen timer soer for Cairns. Saa da skal jeg begynne der (plukke veggis (groennsaker:))) om ca 1,5 uker (regnet ut fra hva jeg vil faa med meg foer jeg kommer meg dit). Saa det foeltes litt deilig naar jeg visste det var i boks. Kunne slappe litt mer av..

Naar jeg kom hjem fra stranda, tro det eller ei, saa klarte jeg aa dra meg ut for aa jogge langs med promenaden! Det var vel foerste joggeturen siden jeg dro...paa en maaned!! AUCH...det gjoer vondt bare jeg skriver det.... ALTFOR lenge siden. Men det gikk egentlig veldig greit selv om jeg jo merket at det var en stund siden :) Det var til og med saanne "treningsstasjoner" langsmed promenaden, og enn saa harry jeg egentlig synes det er, saa la jeg meg da ned og tok noen sit-ups naar jeg var ferdig med aa loepe :) Men jeg var ikke alene verken der eller langsmed promenaden - folk er flinke til aa trimme til tross for varmen!

Etter joggeturen og en god dusj (selv om jeg nesten maa staa paa knaerne - det ser jo ikke akkurat ut som om australienerne er pygmeer heller, saa what's up with that??) saa dro jeg faktisk ut paa The Woolshed alene (denne gangen var det litt senere og det var begynt aa bli litt liv). Jeg oppgraderte det fantastiske gratismaaltidet til en faktisk veldig god pepperonipizza, satte meg bare ned ved et bord hvor det satt en del andre og gikk og kjoepte meg en ool! Som vel er den foerste siden Sydney. Saa kom jeg faktisk i prat med de andre som satt der. Og det er da jeg begynner aa virkelig skjoenne hva alle som har sagt det mener med at man moeter alltid andre naar man er paa tur alene... Til og med ut (og spise/paa byen) kan du gaa alene uten aa bli sittende alene veldig lenge. For de som satt der reiste jo heller ikke sammen... De hadde moett hverandre samme kveld, en del ogsaa der og da, som meg. Alle er i samme baat. Og er veldig aapne og til dels kontaktsoekende.. Kult :) Men det ble jo litt og drikke og litt senere enn beregnet, for jeg hadde jo booket reef-trip til dagen etter....

....og der maatte jeg moete opp 07.30. Men det gikk fint! :) Vi var vel rundt 60 stykker paa baaten (jeg vet faktisk ikke hva man kaller den, om det er dette som er en katameran... mine baatkunnskaper er ikke noe saerlig aa skryte av saann sett..) Men det var hvertfall utrolig goey - og ikke minst deilig! Goey - fordi jeg valgte aa gjoere en saakalt introductory dive. Dvs. at vi fikk proeve gratis aa dykke i 10 min (dette ble jo egentlig bare det aa bli informert, ta paa seg utstyret og hoppe i vannet for aa proeve hvordan det er), foer vi maatte bestemme om vi skulle betale $70 for aa bli med ned i 30 minutter. Det gjorde jeg - og det var verdt pengene! Doedsgoey! Jeg var ganske saa anspent og nervoes til aa begynne med for jeg har litt tendens til aa faa panikk hvis jeg foeler at jeg ikke faar inn nok luft.. men vi fikk proeve nok i overflaten til at jeg foelte meg komfortabel naar vi gikk ned. Det var jo uansett ikke saerlig dypt saann foerste gangen, max 10 meter, saa det gikk kjempefint. Saa fint at jeg, naar vi kom til neste location (det var to stopp med dykking, snorkling og 1 ilandstigning paa en strand) saa betalt jeg ytterligere $40 for et second dive. her skulle revet vaere finere og det skulle vaere mye mere fisk. Og det stemte! Kjempefint, masse fisk og naar sollyset falt paa korallrevet saa var det ganske saa fantastisk. Det kostet penger, men det var virkelig verdt det! Ellers var turen veldig deilig fordi det tok ca 2 timer baade ut til revet og tilbake, saa da var det bare aa ligge paa dekk og slikke sol og kose seg.. Og det gjorde jeg :) Vi fikk ogsaa servert en veldig god lunsj.

Saa det var i dag. Naa jeg kom tilbake gikk jeg bare til byen, og Naa er spoersmaalet om jeg skal dra til Cape Tribulation (regnskogen 4 timer nord for Cairns) i morgen eller ikke.. Jeg hoerer rykter om at det ikke gaar noen rutebuss dit, men bibelen sier noe annet, saa jeg maa faa sjekket det ut. For jeg har ikke raad til noen flere organiserte turer. Drar jeg ikke dit blir det kanskje aa vaere her et doegn til saa bevege meg soerover og kanskje begynne jobbinga litt foer.. Men jeg skal hvertfall kose meg meg strand, reising og sommer (over 30 grader:)) frem til da.

Naa maa jeg loepe og rekke butikken foer den stenger!!

TATA!

Posted by Anittus 03:25 Archived in Australia Tagged backpacking Comments (1)

Regnskogen i Cape Tribulation og tranquilite i Mission beach

View Australia on Anittus's travel map.

Paa fredag booket jeg en guidet tur til Cape Tribulation (regnskogomraade ca 3 timer nord for Cairns). Tre dager fra loerdag til mandag. Fredag gikk jeg bare tidlig til lagoonen i Cairns og badet og solet meg. Saa kom det en tropisk storm gitt og sendte alle inn paa internet-cafeene :) Jeg moette ogsaa Rachel paa rommet jeg bodde paa, som jeg dagen etter skulle vise seg aa moete paa turen til Cape Trib. (sammen med to tyske gutter Chris og Tobias)

Loerdag var det avreise til Cape Trib. En utrolig kul guide ved navn Ron guidet oss paa veien dit. Selve guidingen foregikk bare paa tur opp og ned igjen. Paa tur opp stoppet vi i et zoo, som for aa vaere helt aerlig ikke akkurat vaer imponerende.. Det mest spektakulaere maa sies aa vaere en krokodille som saavidt viste nesen sin i et glefs opp av vannet som foelge av provokasjon da Ron ristet i et gjerde.. Og en papegoeye som jeg dessverre ikke husker navnet paa i skrivende stund, men som jeg fikk spesiell kontakt med :) Vi snakket litt sammen, jeg kloedde han litt paa nakken, og vi skravla litt til... Han var nok litt selskapssyk - og likte aa bli kloedd.. Han hadde visst et rykte paa seg for aa favorisere jenter ogsaa..

Etter stoppet i zooet stoppet vi ved Daintree nasjonalpark og gikk en tur i regnskogen. Det var ganske utrolig! Kjempestore traer, merkelige... planter/vegetasjon, masse lyder. Litt saann jungel-foelelse, bortsatt fra at vi gikk paa en tillaget sti. Vi maatte ikke akkurat dra frem ljaaen og kutte oss vei fremover.. Det hadde vel kanskje vaert litt mye aa forlange..? :) Men det var ganske saa spesielt og det er moro aa ha opplevd det. Ble noen fine bilder fra den turen tror jeg.

Selve stedet som vi bodde paa der oppe i regnskogen (PK's Jungle Village) maa jo sies aa vaere et ganske saa party-sted.. Men det var en veldig fin strand rett nedenfor som Rachel, Chris, Tobias og jeg gikk til naa vi kom frem. Soendag gikk jeg til en annen strand litt lenger bort. Paa veien dit saa jeg en stor iguana i skogen. Ganske stilig :) Paa vei til den andre stranda maatte vi ogsaa krysse en creek (jeg er saa inn i engelsken naa at jeg noen ganger bare ikke klarer aa finne de norske ordene i farta), som pga tidevannet var litt stor paa det tispunktet. Etter at vi hadde krysset fikk vi beskjed fra noen andre som ogsaa hadde gjort det at vi maatte vaere litt forsiktige fordi det var visstnok to krokodiller som hadde holdt til der en stund. Vi tok veien tilbake for aa si det saan. Dagen ble uansett tilbrakt paa stranden og paa PK's paa kvelden. Stendene her var ogsaa kjempefine!

Mandag, foer vi skulle reise ned, hadde jeg bestemt meg for aa ta en liten tur til i regnskogen, men da begynte det selvfoelgelig aa regne!! Jaja, saa da ble vi sittende ute paa verandaen til PK's aa lese, skrive og vente. Men det var da koselig det ogsaa :)

Paa vei ned igjen hadde vi et river-cruise paa Daintree river. Her saa vi flere slager i traerne og knallblaa fugler og sommerfugler. Og masse (!!) flaggermuser i et tre. Aesj... :)

I dag har jeg ankommet et nytt sted, paa reisefot igjen. Jeg har begynt turen soerover og foerste stoppested var da Mission beach. Jeg hadde booket ett hostell men gjorde om dette da vi ankom busstoppet og jeg saa at alle skulle bo paa et annet et - et som var veldig sentralt. Dessuten hadde jeg kommet i prat med ei fra Soer-Afrika paa bussen, Emily, som ogsaa skulle bo der.

Stranden her maa sies aa vaere ganske saa ekstraordinaer. Jeg tok en tur ned ganske med en gang etter at jeg hadde faatt satt fra meg sakene paa nok et nytt hostellrom. Dette var faktisk veldig koselig og rent. Mixed (gutter/jenter) shared 6 bed room. Tilbake til stranden: den var utrolig fin! Sand saa langt du kan se (nesten :)) og det var litt vind saa boelgene slo inn over stranden. Jeg gikk en lang tur i vannkanten foer jeg gikk tilbake til hostellet. Atmosfaeren her er utrolig avslappet og laid-back. Det er en "hage" utenfor hostellrommene med basseng, traer og hengekoyer som henger rundt omkring. Hengekoeye er herved konstatert undervurdert! :) Utrolig digg aa bare ligge der og svinge med en god bok mens sola skinner, folk ligger stroedd rundt omkring og slapper av og det spilles skikkelig avslappende musikk i bakgrunnen. Her kunne jeg blitt en stund bare for aa slappe av...

I kveld er det visstnok gratis vin og ost paa den tilknyttede restauranten, saa da skal Emily, ei britisk jente - Katie - og jeg gaa dit og benytte oss av tilbudet. Det skal visst ogsaa vaere "game-night", saa vi faar se om det kan bli noe moro.

I morgen er planen bare aa sove saa lenge jeg sover (klarer:)) og saa gaa paa stranda (2 min) og bare slappe av hele dagen. Mest sannsynlig baerer turen videre til neste stopp nedover oestkysten, Magnetic Island, paa torsdag. Planlegger aa vaere fremme paa fruktplukking-stedet paa soendag saann at jeg kan begynne aa jobbe paa mandag. Skal bli litt deilig det faktisk; bare slappe av paa ett sted en stund, selv om det blir toefft med opp tidlig og jobbing hele dagen..

PS. Det er ingen signaler til mobil her av en eller annen grunn.

Tuddelidu...

Posted by Anittus 01:11 Archived in Australia Tagged backpacking Comments (2)

(Entries 9 - 10 of 31) « Page 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 .. »