Guatemala

View New Zealand on Anittus's travel map.

Hola!

Jeg ankom Guatemala City med fly, men som jeg har gjort hittill saa var maalet ogsaa her bare aa komme seg fortest mulig ut av storbyen, saa jeg tok en shuttle direkte til byen Antigua. Det stod en mann med skilt ¨Shuttle Antigua¨ i ankomsthallen, saa saann sett er ting veldig enkelt her... Du traakker ikke opp en ny sti akkurat.

Antigua var en kjempekoselig by. Du faar liksom foelelsen av aa ha kommet noen aar tilbake i tiden; brosteinsgater, mursteinshus og litt kolonistil, om man kan si det... Jeg brukte mye av tiden her til aa bare gaa rundt og kikke. Jeg saa et par ruiner, noen katedraler og gikk i et par museer. Jeg syntes ellers det var en veldig fin by aa bare slappe av i, saa jeg fikk meg en favoritt cafe som heter ¨Cafe No Se¨, som betyr ¨vet ikke¨ paa spansk. Jeg digget hele imaget til stedet, som for oevrig hadde en bokhandel vegg i vegg som het noe saann som dysleksia eller noe... De gav ogsaa ut et magasin med artikler som var hysterisk morsomme og gode. Dessuten hadde de en quesedilla, en burrito og en guacamole som var....... FANTASTISK! Faar vann i munnen naar jeg tenker paa det naa ogsaa.... Naaaam.... Jeg endte opp med aa spise der 3 ganger paa to dager, som er ganske bra gjort. Det var ikke saa veldig dyrt, sammenliknet med norske priser hvertfall, men heller ikke latterlig billig, som jeg kanskje hadde forventet i Guatemala. En burrito og en oel kostet kanskje 50 NOK. Hm.. Ganske billig likevel da... :) Jeg ble ogsaa paa godfot med eieren (amerikaner) og fikk meg stambord. Godt gjort paa den tiden... Men utrolig trivelig..

I Antigua moette jeg to franskmenn og to amerikanere (som var grunnen til at jeg endte opp paa ¨No Se¨siste gangen) og jeg hang en del sammen med dem mens jeg var der. Franck og Steve var franskmennene, Sam og Evan amerikanerne. Vi booket oss paa vulkantur sammen. Da dro vi i buss paa ettermiddagen til vulkanen ¨Pacaya¨ (nei, ikke PAPAYA som jeg klarte aa si...). Det var ganske tungt aa gaa oppover, men akkurat naa kan jeg ikke huske akkurat hvor lenge vi gikk...ca 2-3 timer tenker jeg... Det kule med denne vulkanturen var at vi kom helt opp til den roedgloedende lava-elva som rant saaaaakte nedover. Vi stod saa naerme at det brant i ansiktet, og jeg rakk saavidt aa pirke litt i laven med en pinne foer jeg maatte gaa unna fordi det var saa varmt. Ganske saa kul opplevelse :)

Jeg var ogsaa ute paa kvelden med fransmennene, amerikanerne og ei fra Nederland og hadde det kjempemoro. Det var litt deilig aa komme seg litt ut paa kvelden ogsaa, for ellers i Antigua gikk jeg hjem tidlig fra byen og tilbrakte kveldene paa hostellet. Antigua kan vaere farlig om kvelden, etter at det er blitt moerkt, saa jeg soerget for aa gaa hjem foer det. Og det er liksom kl. 18-19!! Litt kjett aa alltid gjoere det :) Men paa den annen side saa stod jeg alltid opp tidlig; staar nesten opp tidligere enn hjemme naar jeg skal paa jobb vettu.. Det er alltid noe braak, folk begynner aa staa opp, biler og tut og kjoer... Saa jeg var alltid troett tidlig paa kveldene uansett.

Ellers i Antigua...? Jo, det var veldig kaldt om kveldene....saa jeg sov med laken og tykke pledd over meg. Det minner meg om hjemme, saa det synes jeg er saa deilig og koselig :) Og paa dagen kunne det ogsaa vaere kaldt, saa jeg gikk mye med den ENE buksa og hettejakka jeg har med meg... Jeg gikk ogsaa paa det store markedet der, som virker uendelig og som er helt fantastisk....!!! Jeg kjoepte noe mat som jeg ikke vet hva var, men som virket veldig spennende, og som viste seg aa smake veldig godt... Jeg skulle veldig gjerne likt aa hatt et bilde av meg selv gaaende i det markedet for jeg var en av veldig faa lyshudede (i den grad jeg er det... ;)) og jeg raget vel et par hoder over de fleste... En blond, hoey skikkelse som tusler rundt og bare ser, mens en haug med morke, lave, fargerike mennesker summer og presser seg forbi i alle retninger... Jeg foelte meg nesten som i en maurtue.... Og det var utrolig ekte, for det er her de lokale gaar for aa kjoepe all sin mat...

Jeg var 5 dager i Antigua. Etter det tok jeg en buss til Lake Atitlan.. Jeg hadde booket en 2. klassebuss, men den ¨fungerte ikke¨ paa det davaerende tidspunkt... Saa jeg endte opp med aa sitte paa en av de beroemte ¨chickenbuses¨, og det var jo en opplevelse i seg selv. Det er sant som det blir sagt - det maa oppleves - men det holder med en gang altsaa... Her var det snakk om aa stappe mest mulig mennesker inn paa bussen, folk hopper av og paa delvis i fart og den stopper hvor som helst langsmed veien som noen skulle oenske. Det er to stykker som jobber paa bussen, den ene er sjaafoeren, den andre soerger for aa faa folk med ved aa annonsere stedet vi skal til (gjentatte ganger...........) baade i fart og paa stoppesteder.. Paa seter som er beregnet til 2, 5 mennesker stapper de 4 personer (av ulik tykkelse) og bagasjen blir kastet paa taket. Paa vei til Lake Atitlan var det en del veiarbeider, og naar bussen maa stoppe en stund for aa vente saa kommer det folk (stort sett eldre damer) paa som prover aa selge diverse mat, drikke eller klaer. Der staar de langsmed veikanten hele dagen for aa hoppe paa buss etter buss og proeve aa selge ett eller annet de har brukt morgenen (?) paa aa bake.... eller kvelden for aa sy....

Naar man kommer til Lake Atitlan saa ankommer man Panajachel (forkortet Pana), men siden jeg hadde hoert at dette kalles ¨gringo-town¨ (¨gringo/a¨ er mellomamerikanernes navn paa amerikanere - de er ikke saerlig glad i dem saa det er ikke noe kompliment for aa si det saann.. ) dro jeg rett videre til en annen liten by som heter San Pedro. Den er litt mer ¨hippie¨ og du kommer deg dit med baat. Og som vanlig er det her ogsaa bare aa vente...og vente....til han som kjoerer baaten synes han har nok folk med... Jeg bodde paa singel rom paa et koselig hostel som jeg maa sjekke navnet paa foer jeg skriver det her... Jeg booket meg paa nok en vulkantur, denne gangen bestigelsen av ikke-aktive vulkan San Pedro. Men denne gangen skulle vi helt opp og utsikten skulle visst vaere helt fantastisk. Det vi ikke visste (vi var en gruppe paa 5, inkl guiden) var at det var shaaatttans bratt og at det ville ta 7,5 timer totalt, fra vi gikk fra byen og til vi var tilbake igjen.....!! Hun vi kjoepte billettene av hadde sagt at det ville ta ca 4 timer..... Men det var nok grunnet at de fleste turistene snudde naar de var kommet halvveis opp vulkanen, ikke fordi vi var trege!! :) Det er den hardeste treningsoekta jeg har hatt siden jeg dro hjemmefra hvertfall! Rimelig rett opp, iallefall etterhvert, svetten rant og vi maatte ta pauser rimelig ofte. Ei jente fikk gnagsaar og maatte snu halvveis men vi tre andre fortsatte. Men jeg maa jo si at utsikten var totalt verdt alt strevet (eller treningen, som jeg fortalte meg selv hele veien opp)!! Vi kunne se hele den store innsjoen, med alle de smaa omkringliggende byene. I tillegg kunne vi se flere vulkaner, inkludert ¨Pacaya¨som jeg klatret i Antigua..!!

Dagen etter dro jeg til det beroemte markedet i byen Chichicastenango. Det tok et par timer aa kjoere dit. Markedet er enormt og fullt av farger og folk. Det var kjempefint og hyggelig, som de andre markedene jeg har vaert paa ogsaa, men de var litt mer ¨pushy¨ her.. For aa si det saann saa hadde jeg faatt nok etter en times tid, og trakk meg heller tilbake opp paa en liten ¨terasse¨ (cafe) hvor jeg tok meg en kopp kaffe og saa paa all galskapen som foregikk nedenfor i stedet for aa vaere en del av det. Jeg fikk tatt noen bra bilder ogsaa.

Ellers var jeg ute et par dager med to jenter som jeg traff paa vulkanturen. En kveld saa vi ¨The Kite Runner¨ paa en av restaurantene. Den var veldig fin, men jeg mener fortsatt at man ikke kan faa sagt saa mye i en kort film som i en bok.. Og dessuten skriver Khaled Husseini saa utrolig bra. Saa filmen var bra, men boka er bedre. Det er naa iallefall min mening :)

Jeg kjoerte i en overfylt minibuss tilbake til Antigua etter 4 dager i San Pedro. Neste maal var maya-ruinene i Tikal, ganske langt nord i Guatemala, naerme grensen til Belize og Mexico, saa det var enklest aa reise foerst til Antigua og ta en natt til der, faar saa aa komme meg til Guatemala City hvor bussen gaar tidlig om morgenen til Flores/Tikal. Vel tilbake i Antigua laa det en lapp paa hostellet til meg fra franskmannen Steve, som fortsatt var i byen. Saa jeg gikk ut paa kvelden med han og venninna hans. Vi gikk til et fancy hotel som heter Panze Verde (det er verdt aa se) for der skulle det vaere noe live musikk. Og hvem tror dere ikke det var?? (Mange av dere kjenner sikkert ikke til dem) men det var en av de eldre cubanske mennene som startet ¨Buena Vista Social Club¨!!! Jeg har jo deres album paa mp3-spilleren min og de er en av mine desidert favoritt latino music-band. Ogsaa endte vi opp med aa spise sjokoladekake ogsaa saa kvelden var jo perfekt! ;)

Tidlig neste morgen tok jeg shuttle til Guatemala City og kom meg paa bussen til Flores. Det tok 10 timer...
Mot slutten av turen kom jeg i prat med to gutter, en fra Australia og en fra England (Flynn). Saa vi dro til samme hostell, Los Amigos (bra!), og booket samme guidede tur til Tikal til morgenen etter. Tikal ligger i jungelen og en del av opplevelsen der er aa vaere der mens ¨jungelen¨ vaakner til liv. Hvis det ikke er noen skyer, saa kan man ogsaa se soloppgangen. Det betydde at vi skulle dra kl. 03 om morgenen....

Tikal var fint, ikke misforstaa, men jeg hadde ikke lest nok om det til at jeg synes det var super spennende. Vi saa ingen soloppgang (pga skyene) men vi hoerte broeleapene vaakne (og broele..) og vi saa tucaner (fuglene med stort fargerikt nebb som guatemala er kjent for). Saa det var kult.

Jeg hadde foroevrig problemer med VISA-kortet mitt i Flores; minibanken ville ikke gi meg penger.. Men saann er det litt av og til, i Antigua var ogsaa minibankene veldig humoersyke. Noen ganger fikk vi penger andre ganger ikke... Men morgenen etter var det greit igjen... Merkelig. Men mao ikke noe aa freake ut for! :) Jeg var saa heldig at jeg fikk laane litt penger av engelskmannen og australieneren. Naar vi kom tilbake fra turen saa kjoerte de fra hostellet meg til (nok) en annen minibank, som var litt snillere, saa da ordnet det hele seg.

Fra Flores var jeg litt usikker paa om jeg skulle dra direkte inn til Mexico (rett gjennom Belize uten stopp) eller om jeg skulle finne et sted i Belize saa jeg fikk sett litt av det ogsaa... Flynn skulle til Caye Culker, en liten oey utenfor Belize City, saa jeg bestemte meg for aa henge med paa det. Vi kjoepte falske bussbilletter (uvitende selvfoelgelig) og fikk litt problemer med bussen morgenen etter. Men etter at han som hadde solgt oss de ugyldige billettene selv var med bussen (!!) saa ordnet det hele seg og vi fikk vaere med. Han gjentok hele tiden at det var ¨no problemo¨ etterpaa, men han fikk da saktens hoere fra meg at det var da et fuc.... problem naar vi maatte gjennomgaa masse styr foer vi fikk vite at vi likevel kunne faa vaere med! Det var en av de faa gangene jeg har vaert skikkelig sint paa turen tror jeg. Men det var godt aa faa det ut. Det fikk meg til aa glede meg til boksetimene som venter hjemme :)

Saa da var jeg avsted til Belize... Og at jeg bestemte meg for aa stoppe der viste seg aa ikke bli noe jeg skulle angre paa hvertfall.... Foran meg ventet KARIBIEN!! :)

Hasta luego, Guatemala!

Posted by Anittus 16:23 Archived in Guatemala Tagged backpacking

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Comments

Hei igjen!!!!!! For en nordboer i steirøysa så blir man helt stum og har vanskelig for å finne ord etter hvert. Vi går her i samme tralten dag ut og dag inn. Du har rikelig med nye opplevelser for hvert skritt du tar. Snakk om forskjell på folk!!! Det er og må være noe av det mest fornuftige en gjør i sitt liv og virkelig oppleve hva som befinnner seg og andre kulturer som finnes på denne kloden. Inntrykkene er sikkert ubeskrivelige, men vi får ihvertfall en god informasjon om hvilke muligheter som kan oppleves. Tenk å kunne se og ikke minst føle en aktiv vulkan og kjenn varmen fra den!!!! Fornuftig synes jeg det og er å gå hjem kl 19,for slike opplevelser med de guttene kan vel vente til en (Norsk) gutt kommer for en kvelds tur. Det haster vel egentlig ikke med gutter heller, du fyller jo "bare" 30 om noen måneder!!! Hørtes ikke helt behagelig ut turen med "chickenbuses" Det er nok ikke riktig så galt i Oslo, men det begynner å ligne. Høres ut for at du har det bra ellers. Jeg får legge opp til tur i Rondane så du kommer deg litt i form igjen, når det ser ut for at en tur på 7,5 time begynner å bli slitsom. Turen var vel vært det når du fikk den flotte utsikten. Ja nå er det i undr kant av 2 uker til du setter beina på Norsk jord. Her er det fenomenalt fint vær om dagen. Herlig. Vi går snart til Pinse helg og en ekstra fri dag. Ha en forsatt fin reise. PS: Greit å få blåst ut litt sinne der de tåler å høre det!!!!!!! OLKENGU

by olkengu

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.