Costa Rica

PURA VIDA! Hola! Buenas dias!

DEL 1 - PLAYA DE TAMARINDO

Da jeg ankom San Jose, eller flyplassen like utenfor, hadde jeg snakket en del med et par paa flyet nedover, saa vi tok en taxi sammen til hvert vaart hostell. Hunnen av paret kunne spansk ganske saa flytende saa det var greit. Da tok hun litt av for den foerste stoeyten naar det gjaldt mitt moete med spansken..

Jeg sjekket inn paa Costa Rica Backpackers i et litt tryggere stroek i San Jose (hvis det faktisk finnes... :)). Jeg kom jo til Costa Rica torsdag foer paaske, og det er hellige dager her ogsaa (utenom loerdag og mandag) saa det var helt stille i byen. Nesten litt creepy... Neida. Det eneste jeg bega meg ut paa denne dagen var en tur til supermarkedet (mat og andre basale behov er vel det som er det stoerste fokusomraadet naar man er paa tur). Ellers satt jeg paa nettet, saa paa TV (de hadde en stor TV-lounge og det er digg naar du bare vil slappe av litt) og paa den sofaen sovnet jeg nok et par timer ogsaa.. Litt sliten etter mye fly og tidlige morninger den siste tiden.

Dagen etter ble jeg plukket opp av en veldig hyggelig bussjaafoer fra et selskap som heter Interbus. Det var jo ingen offentlige busser (heter det virkelig det paa norsk...?? LITT spraakforvirret..) pga paasken saa jeg betalte litt mer for aa kjoere "privat". Jeg trodde jo det skulle vaere en stor buss ogsaa, med masse folk. Men det var jo en intim maxitaxi... Og vi plukket bare opp tre personer til.. Bussjaafoeren snakket jo ikke saa mye engelsk, saa her begynte min foerste knoting med spansken.. Men ticoene (tico=folk fra Costa Rica) er veldig behjelpelige og repeterer det korrekt, hvis du sier noe feil. De er bare glad du proever. Saa jeg hadde det ganske moro faktisk, der jeg knotet meg frem og oppdaget at jeg faktisk hadde faatt med meg litt foer jeg dro.

Det ble litt styr naar vi kom frem til Villa Real (litt utenfor Tamarindo hvor jeg skulle bo hos en vertsfamilie mens jeg gikk paa spanskskolen en uke), for her saa har de jo ikke gateadresser men liknende: 20 meter oest for ett eller annet, 100 meter soer. Osv. En fra familien skulle egentlig moete meg i Villa Real, som var utroooolig liten) men vi var tidlig ute saa jeg var litt redd for at jeg skulle bli satt av utenfor en "cafe" der med stor backpack og litt lost... Jeg ville syntes i terrenget, for aa si det saann.... :) Men taxi-sjaafoeren var saa snill at han spurte rundt og fant frem til der de bodde. Moetet med moren i familien var jo litt rart og anstrengt, for det var jo begrenset hva jeg forstod av det hun sa, men jeg kom meg da gjennom det. Samme med de to guttene hun hadde (paa 3 og 5) - de proevde jo aa si litt men ga vel fort opp, hehe.. De var vel ogsaa vant til aa ha forvirrede utlendinger i huset som ikke forstod saa mye..

Like etter at jeg hadde kommet til familien kom Cornelia (den danske pige). Hun hadde vaert i Tamarindo siden mandag og allerede gaatt en uke paa skolen. Det var kjempekoselig aa se henne igjen, visste at vi kom til aa ha det kult sammen den kommende uken. Vi haiket ned til byen, ikke noe problem for aa si det saann. Hun er vel nesten like hoey som meg og ogsaa blond, saa det manglet ikke paa oppmerksomhet. Hun viste meg rundt i byen (det er vel strengt tatt en overdrivelse men...) og vi tok en kaffe og oppdaterte hverandre paa "gossipen" siden sist... :)

For aa oppsummere litt (for det er mye som har skjedd og umulig aa fortelle om alt):
Uka i Tamarindo gikk for det meste til skole fra 8-12, saa litt internett, litt strand (men ikke saa mye faktisk), en (liten) dag med surfing, planlegging av tur til Monteverde og La Fortuna, og lekser paa kveldene hos familien. Og ja, jeg ble jo syk ogsaa.... De to guttene i familien var jo syke hele tiden mens jeg var der saa til slutt ble det jo min tur ogsaa. Spying og ja.. dere skjoenner tegninga.. Det kule var imidlertid at bestemoren i familien ogsaa hadde faatt det (DET var ikke det kule..:)), men henne hadde de tatt med til apoteket, som vel er litt "utvidet" ift norske apotek... Det skulle det iallefall vise seg. For hun (bestemoren) hadde bare dratt dit og faatt en sproeyte og blitt bra igjen dagen etter... Saa de sa dette til meg og lurte paa om jeg ville dra.. Det var ganske sent og jeg er ikke akkurat fan av aa vaere syk og loepe hele natten paa do. Dessuten var dette paa mandag og jeg hadde jo betalt ganske mye for skolen... Saa selv om jeg var litt skeptisk saa sa jeg ja og de kjoerte meg avsted. Der fikk jeg en sproeyte i baken og noe sukkervann (siden jeg ikke klarte aa spise eller drikke noe) og vips - dagen etter (og et par oppkast senere) begynte jeg allerede aa foele meg friskere. Jeg har aldri blitt saa raskt frisk fra diare og oppkast foer.. Saa jeg surret meg paa skolen selv om jeg var slapp og ikke foelte meg bra, men det tok ikke lange tida foer jeg var normal igjen. (Saa normal som jeg kan bli da ;))

Og jo! Cornelia og jeg dro ogsaa paa "Fiesta del Toro" i Santa Rosa (hvor hennes familie bodde). Det var redd og slett feiring av oksen..? eller liknende.. Iallefall var det rodeo og masse liv, mat og dans. De aller fleste der var jo ticoer saa det var litt kult.

Ellers er Tamarindo ikke mitt favorittsted i Costa Rica.. Det er veldig mye turister der, byen er ikke saa fin og stranda bare ok. Men det er hver sin smak.. Noen synes det er veldig fint der. Jeg er bare paa utkikk etter noe litt mindre turistifisert.. Dessuten var det saa mange tyvradder der. Paasken er visst ekstra ille for da drar folk fra San Jose dit for aa stjele fra turistene, for saa aa dra tilbake til San Jose med fangsten. Cornelia fikk frastjaalet sekken sin med kredittkort, lommebok, Ipod og alt... Sekken stod rett ved siden av beina hennes, men vi ble avledet av en type som skulle selge noe og vips saa var den borte! Helt utrolig at de fikk det til...de er rimelig profesjonelle...

Fredag etter skolen forlot vi Tamarindo med Interbuss igjen (veldig komfortabelt og ikke bytte av buss i hytt og pine) med foerst Monteverde, saa La Fortuna, i sikte. Jeg maa bare kort nevne her, mest for at jeg selv skal huske det til senere, at vi kjoerte buss sammen med det mest loco (gale) paret jeg noen gang har moett. De var fra USA (bombe) og de snakket som om de var dopet hele tida. Mulig var de ogsaa det, jeg hoerte noe mistenkelig snufsing bak meg, men fant ut at det var best aa ikke snu seg og heloler forbli uvitende... :) De tok iallefall helt av, men det ble ganske morsomt da vi punkterte paa en av de fantastiske veiene opp til Monteverde (ekstremt svingete og humpete er stikkord) og maatte vente paa at sjaafoeren skiftet dekk... Ble noen bra bilder... :)

DEL 2 - MONTEVERDE OG LA FORTUNA

Monteverde er kjent for aa vaere en hyggelig liten by, med muligheter for aa dra paa kaffeplantasjer, cloud forest, canopying og er ogsaa et stoppested ifm turer til La Fortuna.. Den er sikkert kjent for mer ogsaa, men det er det jeg kommer paa i farten :) Og det var nettopp det vi gjorde der. Vi bodde paa et hostell som het "Pension Santa Elena" - i Santa Elena - som var veldig koselig. Og det som er saa bra med aa reise to paa tur sammen er jo at da kan vi leie dobbeltrom! Ingen andre aa bekymre seg for naar det gjelder sakene paa rommet, andres sure sokker eller snorking om natta. Og ikke minst folk som kommer inn og ut til enhver tid! Digg! Vi var to netter i Santa Elena. Foerste morgenen dro vi paa kaffetur... da fikk vi se hvordan kaffeboennen oppstaar :) (full omvisning av alle stadier og rundt omkring i skogen til han som dyrket boennene) og vi fikk drikke resultatet. Jeg kjoepte ogsaa resultatet, en "dark roast" som jeg gleder meg til aa drikke naar jeg kommer hjem.

Naar vi kom tilbake til hostellet var det en liten pause med lunsj ogsaa bar det ut paa canopy-tur. Denne het "extremo" og var plukket ut av undertegnede - bombe :) Canopy er rett og slett aa henge i en vaier mellom tretoppene i skogen og rope hoeyt i ekstase. Du har jo paa deg sele og det hele er fullstendig trygt, saa det gjorde jo at det var kult de foerste 7-8 gangene, saa fikk jeg faktisk nesten litt nok. Men ikke misforstaa - det var skikkelig kult likevel. Spesielt den gangen Cornelia og jeg gjorde det sammen. Ellers "kjoerte" man bare en og en. Den lengste strekningen var faktisk 750 meter, tror jeg... Artig :) Til slutt var det en liten rappelering og en tarzan-sving. Det siste var kult. Da maatte du kaste deg utfor en liten plattform - nok en gang med sele- men du hadde et lite frittfall foer tauet tok deg igjen og du svingte som i en pendel mellom tretoppene. Det var nesten det samme jeg gjorde i Sjoa en gang, hvor jeg hoppet fra en bru paa ene siden og svingte i en pendel under. Bortsett fra at dette var i jungelen... :)
Paa en av canopy-strekningene saa jeg ogsaa to aper i traerne - moro!

Denne kvelden etter canopying ble jeg med to av de guttene som vi traff der paa en liten konsert oppe i byen. Vi trodde det skulle vaere salsa ogsaa, men det var egentlig bare konsert. Saa ja...det var det :)

La Fortuna er bl.a. kjent for vulkanen Arenal og hotsprings. Det renner en thermal river (som i New Zealand) kjennom La Fortuna, noe som gjoer at man enten kan gaa og ta en dupp i elva (gratis men ogsaa litt moekkete..) eller dra paa SPA (litt hyggeligere). Vi valgte oss en pakke som inkluderte tur gjennom regnskogen og nasjonalparken opp til vulkanen for aa se den roedgloedende lavaen renne ned etter at det ble moerkt - og tur til et av SPA´ene etterpaa. Jeg husker ikke i farta hvor naerme vi kom vulkanen men vi saa iallefall lava stroemme ned og det var ganske unikt. Paa vei dit kunne man ogsaa hoere lavasteinene rumle nedover fjellsiden paa vulkanen. Vi hoerte ogsaa "howlermonkeys" i skogen (de lager en hoey, ubeskrivelig lyd) og vi saa sommerfugler som lyste i moerket. Det var jo beksvart naar vi gikk tilbake gjennom skogen (med lommelykter :)). Vi traff et bergensk, voksent par paa denne turen, som vi spiste sammen paa SPA´et etterpaa. Vi kunne nemlig kjoepe buffet for 50 NOK. De var utrolig godt!

SPA´et var jo rene eventyr-land, med masse forskjellige basseng med forskjellig temperatur og "tema". Det var f.eks. en bar i et par av bassengene, hvor du bare kunne flyte deg bort til en barstol og ta deg en forfriskende drink, ganske kult.

Jeg skulle egentlig bare tilbringe ên natt i La Fortuna og saa reise videre til Malpais, men det var ingen ledige plasser paa bussen saa jeg endte med aa tilbringe en natt til paa hostellet "Gringo Pete¨s". Cornelia derimot ville til Mauel Antonio foer hun skulle reise til Cuba med en venn fra Danmark, saa her skiltes vaare veier. Jeg gjorde vel ingenting spesielt denne dagen, foer jeg dro med Interbuss igjen neste morgen. Neste stopp Montezuma og Malpais...

DEL 3 - MONTEZUMA OG MALPAIS

Det maa sies at baade bussturen til Monteverde, La Fortuna og naa til Montezuma er skikkelig fine. Man ser masse fin natur og med en gang du drar opp kameraet saa stopper sjaafoeren saa du faar tatt et skikkelig bilde.

Jeg tok buss til en ferjeovergang, i byen Puntearenas, for saa og ta ferjen over til Nicoya-halvoeya og der finne frem til neste buss. Den foerste bussen var i dette tilfellet den vanlige "maxi-taxi'en" som jeg delte med en hel familie fra Canada. Greit nok. Rett foer ferja maatte jeg ogsaa bytte til en annen "maxi-taxi", hvor jeg moette et par fra Sveits. Greit aa ha noen aa henge sammen med og dele oppgaven aa passe paa sekkene paa ferjen med.. Paa andre siden ventet en liten jeep-liknende bil, som tok oss tre videre til Montezuma. Veiene var jo....ja....trange og humpete, men sceneriet var jo fantastisk. Jeg foelte paa meg at dette kom til aa bli bra, at jeg kom til aa like meg dit jeg kom naa. Maalet hadde jo egentlig vaert Malpais hele veien, men siden bussen gikk til Montezuma og jeg maatte komme meg derfra videre til Malpais med ny buss, saa bestemte jeg meg for aa sjekke ut Montezuma paa ubestemt tid foerst. Jeg kunne jo bare dra videre til Malpais naar jeg foelte for det. No problemo. Jeg hadde ikke booket noe sted aa bo i Montezuma, men taxi-sjaafoeren var snill og kjoerte gjennom byen og stoppet utenfor et sted som het "Lucy's". De hadde rom (singel) til $10, saa det var jo ganske billig! Og det var det eneste hostellet i byen som hadde ocean view, som vel heter havutsikt paa norsk.. :) Det var rent, fint, billig og hadde et lite kjoekken saa man kunne lage mat, saa jeg endte opp med aa bli der noen netter. Seks, for aa vaere eksakt.

"Byen" var jo ikke egentlig en by. Det har vel ingenting i Costa Rica vaert (etter europeisk standard..) saa langt. Og det er det som er saa koselig! Montezuma var akkurat perfekt stoerrelse og kjempekoselig. Selvfoelgelig foelte jeg meg litt utilpass til aa begynne med; nytt sted, folk la godt merke til meg - synes i terrenget liksom. Selv om det jo var en del turister her.. (bare mindre enn de andre stedene!) Men her som alle andre steder saa sier folk "hei" og "hvordan gaar det" bare du moeter blikket deres saavidt i det du gaar forbi. "Hola", "buenas dias", "como esta?" og "guapa" i mitt tilfelle...hehe... Det er bare hyggelig det, det er ingen som er innpaatrengende eller noe.

I Montezuma tilbrakte jeg store deler av oppholdet paa stranda.. Bombe :) Men det var jo ogsaa en stund siden sist, pga all fartingen til vulkaner og diverse. Ja, huff.. :) Det er flere strender fra Montezuma og begge veier, saa jeg var jo litt "aktiv" ved at jeg utforsket dem da. Faktisk saa er det 30 minutter gange til en strand som heter "Playa Grande", og den er igjen ca 1 km lang i seg selv. Saa jeg gikk frem og tilbake fra hostellet noen dager, som gir mellom 1,5 og to timer med hyggelig og scenerik (?) trim. I vannkanten...sola skinner....varmer i kroppen...moeter folk paa veien som smiler og sier hei...foettene leker med sanda... mens jeg ser utover det knallblaaet havet som reflekterer sollyset....saa langt oeyet rekker.... :) Hmm... Noe jeg DEFINITIVT kommer til aa savne naar jeg kommer hjem....

(Sukk) Ellers gikk jeg til et fossefall hvor man kunne bade og slappe av, og red paa stranda paa en organisert tur. Ogsaa til Playa Grande, men ogsaa videre til et lite (!) fossefall. Etter oenske fikk jeg den raskeste hesten, nemlig hesten til hun som var guiden, og det gikk mildt sagt unna enkelte steder. Hestene (og hvertfall denne) visste akkurat hvor de fikk lov til aa galloppere, men jeg utoevet (en viss) kontroll likevel :) Kjempegoey!

En dag paa stranda moette jeg ogsaa en amerikansk jente. Det er nok av dem her i sentral amerika, aj aj... (IKKE soer-amerika, for de som har misforstaatt det der... :)) Men ok, det var greit aa henge sammen med henne litt. Det vi gjorde var nemlig aa gaa paa yoga-class to ganger! Deilig! Men fy flaaaaaaate, hvor daarlig form jeg er i... Jesus.... Armene ristet og svetten rant... Men det var utrolig digg og jeg foelte meg endelig litt bra igjen etterpaa :) Dessuten var det i en patio (vet ikke paa norsk i farta) med utsikt over havet... Ikke verst. Ikke var det saa dyrt heller.

Paa yoga-class moette vi ogsaa ei jente fra Frankrike, og vi tre gikk ut i "byen" og tok en oel og spiste mat. Jeg spiste skikkelig god fisk, Maimai. Og det hele kostet vel 40 NOK :) Men likevel er det ikke ofte jeg har spist mat ute... Budsjett, budsjett!! ;)

Jeg gikk ogsaa ut en kveld paa pub. Fikk danset saavidt litt salsa og merenge. Ellers har det blitt skammelig lite av det...

Dagen etter skravlet jeg med en "tico" (jeg nevnte vel tidligere at det er kallenavnet paa de fra Costa Rica..?), Jonathan. Skravlet er vel forresten aa overdrive for han snakket BARE spansk. De fleste kan jo litt engelsk, men ikke han...det var minimalt... Saa for min del ble det "eeehh.....knote, knote....eeeeh..." Han, derimot, var veldig flink til aa bruke kroppsspraak i tillegg og hjalp meg hele tiden og forklarte naar det var noe (MYE) jeg saa "No entiendo/compendo" til... Jeg proevde aa variere mellom de to maatene aa si jeg skjoenner ikke en dritt, saa han ikke skulle bli lei ordforraadet mitt... Neida, jeg var ikke SAA ille, men etter en helt dag med han saa var jeg ganske sliten i hodet :)

Jeg skulle dra videre til Malpais med bussen tidlig neste dag (mandag) men det er ikke langt mellom Malpais og Montezuma (de ligger paa hver sin side av soerspissen paa Nicoya-halvoeya), saa vi avtalte at han skulle ta en tur til Malpais dagen etter ogsaa. Laeringsprosessen fortsatte.

Saa da kom jeg meg endelig til Malpais etter 6 dager i Montezuma. Malpais var annerledes... Og selv om jeg kan skjoenne at folk har det kjempefint her, saa ble jeg bittelitt skuffet. Eller, jeg var egentlig forberedt etter det folk hadde forklart meg i Montezuma, om hvordan det kom til aa vaere annerledes. Det er for det foerste mye stoerre, eller rettere sagt lengre og mer spredt ut... Det er en laaaaang (stoevete!) vei som gaar fra Malpais i ene enden og til Santa Teresa i andre enden. Og langsmed den veien er det diverse surfesjapper og cafeer/restauranter spredt. Jeg har som sagt full forstaaelse for at folk har det kult her, men det tror jeg blir mest hvis man er litt mer inn i festing enn jeg er - og hvis du er god (!) til aa surfe.. JEG proevde nemlig det.... AUCH!!! Jeg endte nemlig opp med aa bli skikkelig GRUSA - og gikk umiddelbart ut av vannet... Og jeg er ikke akkurat kjent for aa gi meg.. :) Men akkurat da foelte jeg meg slaatt...av boelgene... Skal ikke boelle med de kreftene der... Jeg kjente faktisk allerede idet jeg laa paa surfebrettet (etter aa ha KJEMPET meg ut og over "white-wash'en") at kreftene i vannet her var helt annerledes enn der jeg hadde surfet foer.. Jeg tok en boelge...og jeg er jo ikke saa flink enda at jeg har rutinen med aa kaste seg ut i vannet og paa riktig side av "white-washen" foer det er for sent...og dermed var jeg "fanget" paa feil side av boelgene.. ajaj... Jeg proevde aa gaa inn paa stranda, men idet boelgen "trakk seg tilbake" trakk den jo meg med seg (heeelt umulig aa staa imot altsaa!) og skylte meg selvfoelgelig NED og inn idet den slo inn mot stranda igjen.... Tror de som satt paa stranda KAN ha sett paa dette som noe underholdende, der jeg kastet etter pusten idet jeg endelig kom opp igjen, kravlet meg paa bena og loep inn paa stranda...pustende og pesende - og lettere sjokkert. Jeg bestemte meg i det oeyeblikket om at det var ingen tvil om at jeg skulle levere tilbake det surfebrettet med en gang... :) Foelte meg heldig med at jeg bare endte opp med et saar paa det ene kneet og et kraftig blaamerke paa det andre (samt noen skraper). Men naa maa det legges til at jeg kastet meg ut i havet naar det var hoeyvann... og jeg laa der og loket i vannet sammen med de mest erfarne viste det seg.. Jaja, noen ganger er det kanskje greit aa ikke vaere saaaa ambisioes ;)

Jeg bodde paa Tranquilo Backpackers i Malpais (eller Santa Teresa som det rettere sagt egentlig er), og det var helt greit. Endte paa et rom med bare (surfe-)gutter som prompet uten skam hele natta lang.... Jaja, fair enough, da kunne jo jeg slippe et par og skylde eventuell lukt paa dem.. Ikke det at de ville bry seg...

Jeg bestemte meg etter et par netter i Malpais at jeg hadde faatt "nok" og at jeg rett og slett var klar for aa dra til Guatemala. Jeg hadde en foelelse av at jeg hadde satt av litt knapp tid der og at jeg ville oenske at jeg hadde litt mer naar jeg foerst kommer dit.. Det er jo litt deilig aa ligge litt foer "skjema" ogsaa, maa jo ikke stresse... Selv om jeg allerede naa begynte aa bli klar over at hit maa jeg komme igjen en annen gang uansett...

SAA. Jeg tok en direktebuss tilbake til San Jose, ble rippet for et usannsynlig beloep i en meningsloes taxi-tur (koster for mye energi og er en for stor foelesesmessig paakjenning aa ta hele historien naa... :)) og fant etter mye frem og tilbake (med buss) frem til et veldig hyggelig hostell, Hotel Mango Verde (IKKE Hotel Mango - som jeg fikk en ufrivillig kjoeretur til foerst...). Her var jeg i to netter foer jeg tok flyet til Guatemala! Veldig koselig by, MYE tryggere enn San Jose.....

Hasta luego!!!

Posted by Anittus 15:44 Archived in Costa Rica Tagged backpacking

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Comments

Hei på deg.Og tusen takk for kort du sendte meg fra Hollywood,som nå er en stund siden.For som jeg ser og hører har du vært mange steder etter L,A.Håper du har det bra og godt at mavesjauet gikk fort over og det har jeg også erfart at med sprøyter blir man fort bra.Og du verden så mye du opplever. Her venter vi på våren,og i dag snødde det igjen og kaldt så du får ta med deg sol og varme da du kommer HJEM.Du har det vel godt og varmt i Guatemala. Vi har hatt besøk av to døtre til Xhevdet,i fire dager.Forrige lørdag feiret vi Åse s 60årsdag og flott vær.Koselig med god mat,TACO selvfølgelig og mye moro for små og store,rebusløp også.Om to mnd. er vi i KROATIA,noe vi alle lengter etter nå og få bade i Adriaterhavet og få litt sol på kroppen.Og du har lært spansk,og er spent på hvordan TACO N og guacamolen smaker sammen med TEQUILA da du kommer til Mexico.Ser frem til neste leserbrev fra Sør-Amerika.Hilser fra Xhevdet.Ha det godt.Hilsen Aunt Erna.

by aunte

Hei igjen. Ja du er fortsatt på farten og opplever masse. Du greier t.o.m. få med deg skole med spansk undervisning. Det har tydeligvis ikke vært bort kastet iht. å komme seg fram og komme seg ut av litt uheldige situasjoner. Det blir vel litt spansk undervisning på oss her hjemme da!! Fint at du har hatt ei å reise litt sammen med, ellers skjønner jeg at du liker å slappa av litt for deg selv og styre unna fra den verste turist turist maskinen. Nå som du har tråkket sammen med så mye folk, så blir det vel godt om en drøy mnd. å komme hjem til roligere omgivelser. Blir vel bare godt for en liten stund det???? Sitter på terrassen i 5 (+) grader og det renner ikke akkurat mye svette av en da. Det er dårlig vår stemning her. Du har og fått med vulkan opplevelse og det var sikkert veldig spennende. Får et veldig godt bilde av det du opplever. Bra skrevet. I går vart det åpning av den nye operaen i Oslo, nesten like fin som den i Sydney!! Var hos Odd Arne å så fotballkamp Lyn-Hamkam (i går)Det ble tap til Hamkam. Ellers skjer det ikke så mye spennende her. Så da får vi vente på neste del av oppholdet på Cost Rica.
Fatteren.
PS: Nytt kart av Gutamala er på stue veggen.

by olkengu

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.